vasárnap, szeptember 04, 2016

Mindent az emelt magyar érettségiről | érettségi, továbbtanulás


Biztos van köztetek olyan, aki kacérkodik a magyar fakultáció és az emelt érettségi gondolatával. Szerencsére, vagyis pontosítok: legnagyobb sajnálatomra én is magyarból tettem emelt érettségit az angol mellett. A mai bejegyzésemben szeretném lerántani a leplet a szerintem legádázabb emelt érettségiről, így szó lesz arról, pontosan mi mindent kell megtanulni illetve mi is a legnagyobb problémám ezzel az egésszel.

Nagyon lelkes voltam , mikor felvettem a magyar faktot, ugyanis imádom az irodalmat, költőket, írókat, a verseket, a regényeket és nagyon szeretek fogalmazni is. Ez persze még mindig így van, de akkor még nem tudtam, mit vállaltam magamra. Nem adtam fel és végigcsináltam, így egy 70%-os emelt magyar érettségit tettem idén tavasszal, ami tekintve, mennyire nehéz az emelt magyar, egész jó eredménynek számít. Ennek ellenére én nem vagyok vele megelégedve, ugyanis sokkal több energiát fektettem bele, többet vártam magamtól.
Az emelt magyar érettségi egy zsákbamacska. Persze ott vannak a korábbi évek feladatsorai, amikből lehet gyakorolni, lehet venni könyveket is, amikben próbaérettségik vannak, de ezek sem fognak téged 100%-ban felkészíteni. Most elkezdhetném felvázolni, milyen volt eddig a feladatsor felépítése, de felesleges lenne, ugyanis január elsejétől változnak az érettségik, így ez is. Ezen a linken, az ofi honlapján olvashattok erről leírást, továbbá mintafeladatsorokat is találhatok közép- és emelt szintre is. Mindezt itt is megtekinthetitek, a követelményeket pedig itt érhetitek el. A többi tantárgy vizsgakövetelményét ezen a linken nézhetitek meg. Itt pedig a magyar érettségi leírását tekinthetitek meg. (Nem mellesleg a többi tantárgyat is megnézhetitek) Szerintem érdemes ezek között szétnézni. Ezek alapján nem sokban változik az emelt magyar koncepciója: az írásbeli továbbra is egy műveltségi résszel kezdődik, ami most sokkal inkább szövegértés, mint az eddigi években, eddig ugyanis sokszor kezdték verssel az írásbelit, például 2015-ben. Ezek után kezdődnek a fogalmazások, bár ahogy észrevettem, az eddigiekkel ellentétben, már csak kettőt kell megírnotok, egy vers/novella elemzést illetve egy reflektálást.
Ez eddig igazából nem is hangzik olyan vészesen. Pedig az. Sokkal de sokkal több, mint a középszint, ugyanis ez elég nagy lexikális tudást igényel.
Hogy miket érdemes/kell tudni?

  • költők/írók életrajzát, műveiket, műfordításaikat, stílusirányzatokat, amikben alkottak, mit gondoltak róluk kortársaik (erről a Pethőné Nagy Csilla irodalom könyvekben sokat lehet olvasni, egy-egy költőről szóló lecke elején szoktak lenni idézetek másoktól, érdemes elolvasni)
    • életrajzon is belül inkább főbb életeseményeket érdemes tudni, helyszíneket kell tudni csatolni hozzájuk, személyeket, szerelmi és baráti kapcsolatokat. Tehát ha épp az a kérdés, ki volt az a Boncza Berta, ne csak nézzünk magunk elé.
  • verseket tudni felismerni, minimum a költőt tudni, de jobb, ha cím szerint is memorizáljuk. Kiesebb memoritereket is tanácsos lehet megtanulni, tavaly ősszel Kölcsey Ferenc - Huszt című versének első két sorát kellett tudni fejből leírni.
  • stílusirányzatok jellemzőit, főbb alkotókat, műveket, műalkotásokat tudni megnevezni, felismerni. Illik tudni korban elhelyezni őket.
  • Műfajok kialakulásának története, fogalmuk, példákkal. Egyik évben a modern dráma volt a téma, érdemes ezen belül is fogalmakat megjegyezni.
  • Fogalmak minden mennyiségben! Nem elég a metaforát ismerni, tessék mindent kiírni, megnézni, elolvasni.
  • Olvasd el a kötelezőket! Egyébként is hasznos, hiszen érvelő fogalmazásoknál hasznukat veheted középszinten, de különösen emelten van rá szükség. Nem, nem csak szóbelin, idén a Bánk bánból kellett felismerni szövegrészleteket... Olvassatok el mindent, ismétlésnél pedig nézzetek utána a szereplők jellemzésének, a fő történetnek, mondanivalónak, a mű utóéletének, hozzákapcsolódó dolgoknak, fontosak lehetnek.
Mindezek mellett nagyon fontos, hogy legyen saját véleményed. Mondanom sem kell, hogy fogalmazni tudni kell, de sajnos nem sokra mész ezzel a tudással írásbelin, ha olyan témát adnak reflektáláshoz, amihez nem tudsz hozzászólni. Tavaly a lakásszínházakról kellett írni, nekem speciel nem ment volna élesben. Legyetek olvasottak, tekintsetek ki a tananyag mögül és mint mondtam, fontos az önálló vélemény.
És itt jön képbe az, hogy miért is olyan szörnyű ez az emelt magyar érettségi. A műveltségi részre sem lehet teljesen felkészülni, rengeteg ugyanis a négy év anyaga, de a fogalmazás tényleg nem csak rajtad múlik. Hiába adnak javítási útmutatót, az mit sem ér akkor, ha az adott javítótanár nem tartja jónak a fogalmazásod. Az egész baromi szubjektív, ha nem egy iszonyat lelkes tanárt kaptok, mint a magyar tanárom, hanem egy kritikus (idiótát) tanárt, akkor sajnos lehet, hogy rosszul jártok. De az is lehet, hogy a tiétek lesz a kedvenc fogalmazása, ezt sose lehet tudni. Azt se, hogy az adott tanár mit keres benne, mit tart értékes gondolatnak.
Kegyetlen nehéz felkészülni az írásbelire. Rengeteg időt igényel, de ha folyamatosan tanultok az évek során, nyáron is ismételtek, talán nem lehetetlen, főleg, ha tényleg érdekel titeket ez a sok minden. Ha pedig valaki magyar szakra készül, illik is tudni ezt a sok-sok mindent.
A szóbeli már egészen más tészta. Decemberben megtudjátok a szóbeli tételeket (20 irodalom, 20 nyelvtan) ez után ezekre is el lehet kezdeni tanulni. Sőt könnyebb is lesz.
Ezekhez bátran ajánlom a Kiss Judit-féle tételes könyveket, amit majd valamikor jövőre vásárolhattok mindig, mindig kidolgozza az aktuális év tételeit. Körülbelül 3000 forint körül van az ára. A másik a Corvina-kiadó tételes könyve, amit bármelyik könyvesboltban megvásárolhattok. Ez sokkal olcsóbb, 1000 forint felett van, de vékonyabb is. Mindkettőnek megvan a saját erőssége, így ajánlom ezeket összedolgozni, plusz járjatok utána ti is a dolgoknak, mert lehet, nem lesz valami nem lesz tiszta.
Aki erre vállalkozik, annak sok kitartást kívánok és persze nagyon sok sikert, tényleg nem lehetetlen. Ezt a bejegyzést nem eltántorításnak szántam, de fontosnak tartom azt, hogy tudjátok, mire is vállalkozik az, aki ebből emeltezik. Tudok példát 80% feletti eredményre is, mint mondtam, nem lehetetlen megcsinálni, csak nagyon nehéz, így annak, aki komolyan gondolja, azt üzenném, hogy ne adja fel. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Follow Us @soratemplates